• Bahasa perantara

    Saya dilahirkan kat pasir mas, kelantan..
    di usia 13 tahun saya mula merantau mencari ilmu,,
    (tibe2 terbayang cerita pendekar kalau merantau bawak bunjut kain dgn kayu hahah)
    form 1 sampai form 5 saya sekolah di johor,
    lepas spm, pg buat prep untuk ke jepun dekat um, 2 tahun..
    lepas ke jepun 4 tahun, saya pulang ke kelantan,,
    lebih tepat pada umur 24 tahun..
    balik dr jepun saye keje kilang dekat pengkalan chepa,,
    hampir 95% pekerja org kelantan,,
    masuk kilang baru saya tau baaannyaakk perkataan loghat kelantan yg saya x pernah dengar n xtau maksudnye hahaha,,
    bahasa muda mudi pun ade yg saya blurr,,
    bayangkan pula kalau borak dgn tokcik jiran gagah perkasa tu,,
    pg turun siram bunga nampak lah die kat kebun..
    borak2 la lebih kurang..
    tp saya kena alert la dgn keadaan sekeliling supaya dapat lebih memahami die cakap ape hihi,,
    kadang2 ade jugak perkataan yg saya tau maksud,
    tp x yakin nak sebut takut bunyinye cam pelat pulak haha,,
    contoh : jo'ong = mendung
    nak sebut mendung bunyi cam org bandar sangat,,
    so saya play safe dengan berkata
    "langit gelap mace nok hujey"
    lalu tokcik menjawab..
    "tu pokok hujey maghi doh tu..turun la semeta lagi"
    sebaikkkkkkk pernah dengan pkataan pokok hujan mase musim banjir last year..fuihhh lap dahi

    image googled..
    x kuasa ku nak amek gambar "pokok hujey"
    nnt tokcik pandang serong pulak..
    pokok hujan = awan cumulus nimbus


    tekak mcm perit macam nak selsema
    terkena daun hujan yg saiz kecik kot
    daun hujan yg saiz kecik = hujan rintik2
    (obviously ni perkataan saya reka sendiri)
    kekekeke

3 comments:

  1. Kakzakie said...

    Senyum sendiri kakak pagi ini dibuat Imm.
    Tapi kakak seronok dengar dialek-dialek luar negeri Johor walau sah banyak yg kakak payah nak tangkap:)

  2. AMIIZAA said...

    hehehhehe comellah imm ...ayat imm.....:

  3. Nastyna said...

    pestime weh kawe dengar "pokok hujey". btw samo lah kito, ingat terror sangat doh kecek kelate, sekali jupa set set gedebe, terngango jah kawe. hahahaha

Post a Comment