• Resepi must keep untuk panduan diri sendiri

    1 cawan tepung gandum
    1 cawan tepung sendiri
    1/4 sudu teh garam
    campur dan ayak

    1/2 sudu teh yis mauripan
    1 sudu besar gula pasir
    2 sudu besar susu tepung
    1/2 cawan air suam
    campur dan tunggu berbuih

    2 sudu besar majerin daisy
    1/4 cawan minyak masak
    1/3 cawan yakult biru

    kahkahkah semua bahan olah sendiri guna apa yang ada dekat dapur

    Cara2

    Masukkan majerin daisy dalam tepung yang telah diayak, gaul rata dan cubit2 tenyeh manja dengan hujung jari.
    Buat kolam tengah tepung, masukkan campuran yis, yakult, dan minyak masak.
    Uli selama sejam.
    (Adunan memang lembik tapi x melekat kat tangan pun.)
    Glaze minyak dalam mangkuk dan rehatkan doh sampai naik 2 kali (lebih kurang sejam setengah menunggu)
    Tumbuk2 doh untuk keluarkan angin dan boleh bentukkan kepada bola2 kecil
    (saya bentukkan sekecik hidung adik hana hahahah sukahati aku je discription)
    Mase ni melekat sikit kat tangan, solutionnya, lumur tangan dengan minyak.
    Susun rapat2 atas baking tray dan tunggu sampai naik 2 kali. (lebih kurang sejam)
    Panaskan oven suhu 200 degree selama 10 minit
    Masukkan doh dan turunkan suhu ke 160 degree. Guna api atas bawah je
    Pada minit ke 15,naikkan suhu ke 180 guna api atas sahaja
    Minit ke 20, tutup oven, roti dah masak hihi




    1/4 sudu teh garam cawan tepung gandum ____________ saya dah pernah guna tepung roti jugak
    1/2 sudu teh dry yeast _____________ saya guna yis mauripan
    1/4 sudu teh garam
    1/2 sudu teh baking powder
    1 sudu besar gula pasir
    1/4 cawan plain yogurt (suhu bilik) _________________ saya guna bancuhan susu tepung, maksud saya, mula2 ikutlah sukatan susu tepung u all tu.. macam susu saya guna ni, 200ml air + 3 sudu besar susu.. pastu ambik 1/4 cawan air susu tu untuk gantikan plain yogurt..
    1/4 cawan minyak sun flower _________________ saya guna minyak masak
    1/2 cawan air suam _______________ saya guna air suam2 kuku

0 comments:

Post a Comment