• Info produk : ESP by SHAKLEE MENGANDUNGI GULA

    Soalan :
    Dalam ESP ada gula kan? Betul ke ni ibu hamil boleh ambil ESP? Takde risiko akan kena GDM ke? Orang kencing manis boleh ambil?

    Jawapan :
    Aah, memang ESP ade gula. Ibu hamil boleh ambil ESP, insyaAllah ESP lah yang bantu kurangkan risiko dapat GDM. Orang yg ade kencing manis pun boleh ambil, xde masalah.nah pegi shake ESP sekarang.

    krik krik..krik krik..

    kalau semua orang boleh terima jawapan sesimple itu kan senang keje sid.tapi x de derrr.mungkin 100% orang akan tanya balik, macam mane tu? kate ade gula, camane boleh kurangkan risiko gdm pulak? dah sah2 dalam esp ade gula kan, org kencing manis mane boleh ambil. paling sopan pun orang buat muka x yakin sambil tanye ye ke boleh?

    BOLEH, SAYA KATA BOLEH, BOLEH LAA!!
    NAH G SHAKE ESP SKALI LAGI!! haha

    Mula-mula kita tengok proses penguraian gula. Glukosa, fruktosa, dextrosa adalah molekul gula paling ringkas.
    Andaikan
    1 gram glukosa = 1 molekul glukosa
    1 gram kanji = 50 molekul glukosa
    Maksudnye, jika anda ambil 5 gram gula dalam bentuk glukosa(fruktosa,dextrosa), tubuh anda sedang menerima 5 molekul glukosa. Namun, jika anda ambil 5 gram kanji, tubuh anda sedang menerima 250 molekul glukosa.
    (nampak tak kenapa orang diabetis kena kurangkan pengambilan nasi, tepung, roti, kuih lapis, cekmek molek?)

    apa yang berlaku kepada 1 molekul glukosa dalam tubuh kita.
    ATP dan NADH adalah tenaga yang terbebas, tenaga tu lah yang digunakan untuk menggerakkan badan kita. Produk akhir adalah pyruvate, akan ditukarkan kepada substance lain yang diperlukan beberapa aktiviti badan yang lain. 
    pyruvate(pyruvic acid) yang BERLEBIHAN akan diTUKARkan semula kepada glukosa dan disimpan di dalam darah. dah banyak sangat glukosa dalam darah nanti, kenalah penyakit kencing manis.
    Balik kepada persoalan ESP dan gula

    ESP hanya mengandungi 3 gram gula dalam setiap satu sudu makan. Dan gula dalam ESP dalam bentuk molekul ringkas iaitu fruktosa dan dextrosa. Jika anda mengambil 3 sudu ESP sehari, anda hanya menerima 9 gram fruktosa, dextrosa dari ESP. Dan gula yang diterima dari ESP akan terus diproses dan menjanakan  tenaga, kerana itulah anda akan berasa bertenaga sejurus anda minum ESP.
    WHO mencadangkan orang dewasa boleh mengambil sehingga 25 gram gula sehari.sumber

    3 sudu ESP = 9 gram gula = 9 molekul glukosa
    3 sudu nasi = 9 gram kanji = 450 molekul glukosa
    ade ke orang makan 3 sudu nasi je sehari

    Ibu hamil dan pesakit kencing manis tidak perlu risaukan risiko kenaikan paras gula jika mengambil ESP, malah ESP sebenarnya membantu anda mengurangkan risiko kencing manis.

    Bagaimana?
    Minum ESP tingkatkan tenaga dan kurangkan rasa lapar → mengurangkan pengambilan kanji lain → mengurangkan jumlah molekul glukosa yang masuk ke dalam badan → mengurangkan kadar glukosa dalam darah.

    easy peasy..hiii

    ehh rase macam sensei biochem pulek..


1 comments:

Post a Comment