• Resepi ikan gulai kelate

    sumber asal klik sini ye
    resepi yang HARUS SAYA simpan sebab sedap hahahah
    lauk ni makan dengan nasi putih pagi2
    jadi lah nasi berlauk ikan
    org kelate ni pagi2 wajib makan nasi belauk @ kerabu,,
    kalau x xde tenaga nak g menoreh,,
    yang x menoreh macam saya pun makan nasi berlauk jugekk..hihi

    resepi selera saya


    • bawang merah 2 ulas, bawang putih seulas, lengkuas 1cm kot, kunyit 1 cm tumbuk lumat
    • bahan tumbuk masuk periuk, 2 sudu cili giling cap sampan, santan secawan kopi, air 2 cawan, asam keping umi 2 keping,
    • masak sampai mendidih, pastu masukkan ekor ikan aye 2 ketul,
    • masak sampai mendidih sekali lagi, masukkan timun semuat yang boleh(saye suke timun hihi) dan cili hijau besar,
    • masukkan garam, gula dan KELUARKAN SEKEPING ASAM,(kalau tak malam kang lepas perangat, masam gile)
    • masak lagi sampai mendidih, ikan masak, timun masak, cili masak dah boleh tutup api,
    jom makan nasi..
    ehh goreng ikan dulu kejap..

2 comments:

  1. Tq share resepi cikanim, dah lama akak cari resepi ni.. nanti boleh akak cuba pulak..

  2. imm said...

    heheh cube la kak, resepi yang asal tu..yg saye punye tu dah kurangkan bawang, lebihkan cili giling ikut selera sndiri..:)

Post a Comment