• Allah tu dekat sangat dengan kite..

    kak nurzakiah hanum & kak rai -->terima kasihhh :)..saye akan berusaha!!!

    pernah tak kalu kite rase buntu,,
    fikir itu tak kena,,ini tak kena,,
    ngadu kt org terdekat,,
    tp kite still tak lega
    sbb tu bukan jwapan kite harapkan,,
    jom saye kongsi satu tip kehidupan dgn anda,,
    ewahhh mcm datuk fadzilah kamsah pulekk,,
    kalu kite rase serabut smpai dada rase sebu,,
    ape kate amek al quran yg ade tafsir,,
    belek random page,,
    tgk ayat pertama yg kite nmpak,,
    tgk maksud die,,
    boleh bg kelegaan tak bile baca tu?
    smalam saye rase mcm down sikit,,
    rase cm eii betul ke jalan yg dilalui skang,,
    rase mcm penat jee ikut jln ni,,
    nnt kat depan ade ke hasil yg diharapkan,,
    ke sesat barat masuk jalan mati,,
    pastu saye amek quran belek2,,
    ayat pertama saya nampak adalah,,
    dalam surah An-Nahl ayat 67,,

    "Dan dari buah kurma dan anggur, kamu membuat minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda(kebesaran Allah) bagi orang yang mengerti"

    petang tu pulak tertengok kt oasis
    (saye jarang tgk oasis,,tv tu psang astro ceria je 24jam),,
    tak pasti rancangan tu tajuk ape,,
    tp smalam die ckp pasal usaha,,
    pakcik arab tu petik ayat 25 dalam surah Maryam,,

    "Dan goyanglah pangkal pokok kurma itu ke arah mu, nescaya (pohon) itu akan menggugurkan buah kurma masak kepadamu" 

    (saye explen dgn bahase sye faham ye..ayat sbenar pakcik arab haruslah x hafal :p)
    setiap bende yang berlaku di dunia datang dari Allah tapi perlu ade musabab,,
    kalu Allah nak bagi,,die boleh bagi je terus,,
    tp dr ayat tu,,Allah nak smpaikan dekat makhluk,,
    kite semua kena usaha baru lah Allah bagi ape kite nak,,
    sekuat mane je la kudrat Maryam mase tu kan,,
    da la tgh sakit nak beranak,,
    even lelaki gagah perkasa pun goyang pokok kurma,,
    buahnye takkan gugur,,
    tp Allah perintahkan Maryam goncang pokok tu,,
    lalu gugur lah kurma tu,,
    pengajaran ayat ni ada 3
    1) semua rezeki datang dari Allah.
    2) makhluk kena usaha dulu, baru Allah bg ape yang die nak
    3) musabab,,tak reti sgt nak explen,,kalu salah harap betulkan yee..
    Maryam kena goyangkan pokok then baru lah buah kurma boleh gugur kan,,kalu die tak buat pape,,tak gugur la kurma tu,,
    kenapa buah kurma gugur?SEBABNYE Maryam goyang pokok..
    haaa camtu la,,faham tak?hihi
    Allah suke tengok makhluk die usaha,,
    Dalam dua2 ayat yg saye dapat smalam,,
    Allah suruh saye usaha,, 
    skang saye da lega sikit,,
    ape yang perlu saye buat,,
    usaha usaha usaha usaha usaha usaha usaha usaha usaha usaha usaha usaha..
    sambil tawakkal dan mintak dr Allah selalu,,
    kalu rezeki tu Allah da tulis untuk saye,,takkan ke mane kan?






    nota besar 1:
    nota besar 2 : 

0 comments:

Post a Comment